Innovative fødevarer hitter i Storbritannien - ambassaden åbner dørene for dig
Storbritannien udgør et marked for bæredygtige fødevarer i vækst, hvilket skaber attraktive muligheder for mindre danske fødevareeksportører. Naturli’ Foods har allerede taget springet i samarbejde med The Trade Council. Benyt ambassaden i London til at lancere dit indtog i Storbritannien.
203 milliarder pund eller 1,6 billioner kroner. Så mange penge brugte briterne på at købe fødevarer i 2016. Storbritannien er Danmarks fjerdestørste eksportmarked, og danske virksomheder eksporterede for cirka 40 milliarder kroner i 2016. Ud af de 40 milliarder kroner var cirka 13 milliarder kroner fødevarer.
”Storbritannien er et af de største markeder for dansk fødevareeksport. Men de flotte tal skyldes i høj grad store danske virksomheder som Danish Crown, Arla og Carlsberg,” siger Mia Grosen Jensen, Commercial Advisor på den danske ambassade i London. Der er også masser af muligheder for de mindre danske eksportører:
”Her er jo et kæmpe uudnyttet potentiale for både sunde, bæredygtige og økologiske fødevarer. Det er en fødevaregruppe, som i lang tid har været populær og i stigning i Danmark og Skandinavien, mens det i Storbritannien ikke er nær så udbredt. De ser mod det kolde nord for inspiration til at leve og spise sundt,” forklarer Mia Grosen Jensen.
Naturli’ Foods har siden 1988 været leverandør af plantebaserede produkter til primært danske forbrugere. Efter en succesfuld dansk lancering af produktet Naturli’ Hakket, et plantebaseret alternativ til hakket kød i januar kom Naturli’ Hakket til supermarkedskæden Sainsbury’s i Storbritannien i juni i år.
For Henrik Lund, direktør i Naturli’ Foods, har rådgivningen fra den danske ambassade i London været en stor hjælp til at tage de første skridt på det engelske marked.
”Vi brugte ambassaden i London rigtig meget i forbindelse med lanceringen. De kender markedsforholdene og ved, hvem vi skal have fat i. Det er en rigtig god ballast at have med som virksomhed, og vi er altid trygge, når vi har været i kontakt med dem,” fortæller Henrik Lund.
Naturli’ Foods afholdt deres lanceringsevent på ambassaden i London. Mia Grosen Jensen og hendes kolleger stod bl.a. også for at invitere relevante bloggere og journalister til arrangementet.
”Vi fik skabt en del larm omkring det event, og vi fik også en eksklusiv aftale med The Guardian, der bragte en større artikel. Det giver tyngde og troværdighed til en virksomhed at komme ind på et nyt marked med Udenrigsministeriet i ryggen på den måde,” siger Mia Grosen Jensen.
Mia Grosen Jensen peger på en haltende britisk madkultur som den oplagte grund til at kigge mod markedet med innovative produkter.
”Deres frokostkultur og madkultur på skolerne og generelt er for eksempel slet ikke fulgt med den udvikling, vi har set i Danmark. Der er stor mangel på sunde alternativer, og det er et marked, som ingen har vundet herovre endnu.”
Hun fortæller, at de normalt rådgiver danske virksomheder til at søge ud af storbyerne, men det er noget andet for eksportører inden for denne varegruppe:
”Målgruppen for den type af produkter bor i de store byer. Så her anbefaler vi virksomhederne at starte i for eksempel London, og så må de tage den ekstra konkurrence, der er i storbyerne.”
Vi brugte ambassaden i London rigtig meget i forbindelse med lanceringen. De kender markedsforholdene og ved, hvem vi skal have fat i. Det er en rigtig god ballast at have med som virksomhed, og vi er altid trygge, når vi har været i kontakt med dem.
Sæt alt ind på første salg
Derudover er Mia Grosen Jensens bedste råd til de danske virksomheder at gå målrettet efter deres første salg.”Sæt alle sejl ind på at få jeres første, specifikke kunde, som er kendt på UK-markedet. Det vægter meget højt, at I allerede har en UK-reference, når I så skal bredere ud. De efterfølgende salg bliver meget nemmere,” siger Mia Grosen Jensen. Hun fremhæver den danske fødevareproducent Naturli’ Foods som et eksempel:
”Kæden Sainsbury’s har eksklusiv ret til at sælge deres produkter lige nu, men Naturli’ Foods’ næste salg til retailere bliver meget nemmere, fordi de har Sainsbury’s som reference.”
Er du også nysgerrig om eksportmulighederne til Storbritannien og det britiske fødevaremarked, kontakt The Trade Councils eksportrådgiver i London.
Benyt ambassaden til dit fremstød i Storbritannien
- Den danske ambassade i London giver danske virksomheder mulighed for at samarbejde om eksportindsatsen
- I forbindelse med et samarbejde med The Trade Council er det muligt at arrangere større og mindre events på ambassaden for at understøtte virksomhedens forretningsudvikling i Storbritannien
- Skræddersyede løsninger som et rundbordsmøde eller en produktlancering for at styrke dialogen og samarbejdet med kunder og myndigheder
- Som co-host er ambassaden dermed behjælpelig med at skabe succesfulde events ved at støtte med at tiltrække højtstående beslutningstagere og give en platform, hvor vi er med til at skabe omtale via pressen og de sociale medier
- Events kan afholdes i ambassadens mødelokaler, gårdhave samt ambassadørens residens som et led i et strategisk samarbejde om at fremme virksomhedernes eksport og forretninger i landet
vil du vide mere om det britiske marked og mulighederne for et samarbejde med ambassaden?
Så kontakt os og hør nærmere.
Vil du vide mere? så læs om økologi og bæredygtighed her
-
PODCAST: Mejeriprodukter Økologiske fødevarer boomer i Dubai
Landbrug og Fødevarer FAEHør mere om Arlas succes med at introducere både økologiske produkter samt undervisningsforløbet Arla Food Lab til skole-elever i De Arabiske Emirater om sundhed og gode madvaner. Hør også mere om markedsmulighederne på fødevareområdet fra den danske eksportrådgiver Edith Christmas, der har fingeren på pulsen i Dubai.Read more -
Sundhed Sundhedsbølge sender økologi frem i Emiraterne
Landbrug og Fødevarer FAERead moreStor vækst i salget af økologiske fødevarer i De Forenede Arabiske Emirater. Fokus på sundhed og bæredygtighed trækker salget til både private og turismebranchen. Danmark står stærkt på dette felt, og The Trade Council kan hjælpe din virksomhed ind på markedet.
-
Dagligvarer Sådan udnytter du øko-potentialet i Tyskland
Landbrug og Fødevarer TysklandRead moreGrundigt forarbejde og tålmodighed er nøgleord for succes på det store tyske marked for økologiske fødevarer. Din virksomhed kan hente inspiration og brugbare erfaringer med at angribe det tyske marked i Fødevarenetværket, der er ambassadens klub for danske eksportører.