Sådan udnytter du øko-potentialet i Tyskland
Grundigt forarbejde og tålmodighed er nøgleord for succes på det store tyske marked for økologiske fødevarer. Din virksomhed kan hente inspiration og brugbare erfaringer med at angribe det tyske marked i Fødevarenetværket, der er ambassadens klub for danske eksportører.
Tyske forbrugere er vilde med bæredygtighed. Selv om den enkelte forbruger lægger færre økologiske varer i kurven end danskerne, er markedet i hastig vækst og har en enorm volumen med 82 mio. indbyggere. Derfor er Tyskland meget interessant for danske økoproducenter lige nu, hvor der samtidig er politisk fokus mod at få økologi på menuen i de offentlige kantiner.
”Markedsmulighederne for økologi på det tyske marked er mangfoldige. Ud over stigende interesse for økologi generelt, er der omkring 10 mio. tyske vegetarer og 1 mio. veganere i Tyskland, så der er bare mange at henvende sig til. Den tyske forbruger er meget pris- og kvalitetsbevidst, og de har i forvejen et kæmpe udvalg,” siger eksportrådgiver Tanja Asmussen fra den danske ambassade i Berlin.
Hun har en række gode råd til de virksomheder, der kunne tænke sig at erobre det tyske marked.
”Det er meget vigtigt, at man undersøger markedet ordentligt og laver sit hjemmearbejde for ikke at spilde egne ressourcer og indkøbernes tid. Tyskland er stort, man skal kende sin kundekreds, selvfølgelig være opmærksom på konkurrencen, prisniveauet, varens design, og så kan en tysk adresse være en fordel. For visse produkter er der masser af plads på markedet, mens det allerede er mættet på andre områder.”
For at lære det tyske marked bedre at kende og høste erfaringer fra andre danske selskaber i Tyskland, har ambassaden oprettet Fødevarenetværket, hvor der udveksles ideer og medlemmerne deltager i forskellige events i Tyskland.
Tanja Asmussen understreger, at det er afgørende at finde det rigtige match for de danske eksportører, hvis man vil til Tyskland med sit økoprodukt. Timing, partnerskaber og tålmodighed er vigtige elementer, og derfor har The Trade Council også eksportrådgivere i både Berlin, Hamborg og München til at hjælpe med at afdække disse ting.
”Vi ser lige nu en trend inden for økologi, at meget handler om nærhed og regionalitet. Produkterne skal være bæredygtige, og man skal have fokus på sin emballage, der er ekstrem vigtig i de mange tyske økosupermarkeder i regionerne. Hvis produktet har en god historie og høj kvalitet, står man stærkere på markedet,” siger Tanja Asmussen, der ligeledes peger på, at økologi ikke bare er en ting i Tyskland, men består af mange forskellige kategorier og prisniveauer.
På linje med den stigende interesse fra de tyske forbrugere, kigger de tyske politikere mod Danmark for inspiration til at få mere økologi ind i de offentlige kantiner og institutioner. Den ventede udbredelse af ”den danske model” kan gøre området for foodservice i Tyskland meget interessant de kommende år.
Bliv medlem af fødevarenetværket
Som medlem af The Trade Councils Fødevarenetværk i Tyskland deltager din virksomhed i et fælles informativt forum bestående af ambassaden og danske fødevarevirksomheder, der eksporterer til Tyskland eller planlægger at opstarte eksport.
Fødevarenetværkets medlemmer udveksler blandt andet erfaringer på halvårlige fællesmøder og arbejder fælles om at styrke kontaktetablering til tyske virksomheder. Eksempler på kontaktetablering er matchmaking-events mellem danske og tyske handelsvirksomheder.
Dine fordele ved medlemskabet er:
- Netværk og videndeling
- Eksklusivitet og prioritering med henblik på rådgivning
- Leje af lokaler i Berlin, Hamborg, München til favorable priser
- Mulighed for at synliggøre dine produkter ved The Trade Council og ambassadens Public Diplomacy aktiviteter i Tyskland
- Deltagelse i to forretningsture inkl. fødevareevents til Tyskland om året
- Synlighed på ambassadens B2C-hjemmeside og derved synliggørelse i forbindelse med forskellige ambassade-events i hele Tyskland.
Vil du vide mere om det tyske økomarked og vores fødevarenetværk?
Så kontakt os og hør nærmere.
Vil du vide mere? Så Læs mere om økologi her
-
PODCAST: Mejeriprodukter Økologiske fødevarer boomer i Dubai
Landbrug og Fødevarer FAEHør mere om Arlas succes med at introducere både økologiske produkter samt undervisningsforløbet Arla Food Lab til skole-elever i De Arabiske Emirater om sundhed og gode madvaner. Hør også mere om markedsmulighederne på fødevareområdet fra den danske eksportrådgiver Edith Christmas, der har fingeren på pulsen i Dubai.Read more -
Sundhed Sundhedsbølge sender økologi frem i Emiraterne
Landbrug og Fødevarer FAERead moreStor vækst i salget af økologiske fødevarer i De Forenede Arabiske Emirater. Fokus på sundhed og bæredygtighed trækker salget til både private og turismebranchen. Danmark står stærkt på dette felt, og The Trade Council kan hjælpe din virksomhed ind på markedet.
-
Kantinedrift Tyske politikere vil have dansk øko-model i offentlige kantiner
Landbrug og Fødevarer TysklandRead moreDanskerne er verdensmestre i forbrug af økologi, og erfaringerne med masser af økomad i offentlige kantiner kan kopieres til Tyskland. Her vil politikerne have mere økologi på frokostmenuerne. Få mere viden om markedet gennem ambassadens stærke fødevarenetværk.