Gå til indhold
Strategic Business Alliance

Frem din virksomheds eksport med strategiske virksomhedsalliancer 

The Trade Council hjælper din virksomhed med at opnå resultater gennem skræddersyet eksportrådgivning og markedsføring gennem strategiske virksomhedsalliancer. Med Strategic Business Alliance (SBA) programmet bliver din virksomhed en del af et netværk af danske eksportvirksomheder, der arbejder sammen for at styrke deres eksportmuligheder. Alliancerne er sektorfokuserede og bidrager til øget markedsindsigt, adgang til netværk og fremmer eksportordrer.

SBA-programmet henvender sig til virksomheder, der ønsker øget eksport og vil drage fordel af en virksomhedsalliance inden for en specifik sektor. Programmet støtter SMV’ers internationalisering ved at samle danske virksomheder i en forretningsalliance af både store virksomheder og SMV’er. Ved at dele ressourcer, markedsindsigt og netværk opnås stordriftsfordele, der ellers kan være svære at opnå alene.

The Trade Council faciliterer samarbejdet mellem virksomhederne ved at identificere konkrete eksportmuligheder og faciliterer et match mellem lokal efterspørgsel og danske løsninger. The Trade Council driver alliancen og bistår virksomhederne i at promovere danske helhedsløsninger målrettet systemsalg til det lokale marked.

Lær af andre

Play video
Flemming Effersø, CEO i SkyTEM og Jakob Andersen, Council General for the Trade Council, fortæller om fordele ved at indgå i Strategic Business Alliances som små- og mellemstor virksomhed.

fordele ved deltagelse i en strategisk business alliance

Ved at deltage i en SBA kan din virksomhed forvente:

  1. Skræddersyet rådgivning om internationalisering, innovation og eksportfinansiering.

     

  2. Adgang til et netværk af danske virksomheder inden for samme sektor samt eksperter og myndigheder.

  3. Eksportrettede salgs- og public affairs-aktiviteter for at opnå konkrete eksportmuligheder på et specifikt marked.

  4. Branding og promovering af alliancens løsninger gennem kampagner og eksportfremstød.

  5. Øget markedsindsigt, herunder kortlægning af udbud og projekter samt deres beslutningstagere og interessenter.

Hvem kan få støtte?

Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) kan få 50% tilskud på timeprisen på de rådgivningstimer, som de køber ifm. deltagelse. Større virksomheder kan få 25% tilskud på timeprisen.

For at være berettiget til at modtage The Trade Councils SMV-tilskud skal virksomheder leve op til følgende kriterier:

  • Dansk CVR-nummer: Selskabet skal være registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).

  • De minimis: I henhold til EU-reglerne for ”de minimis”-støtte må virksomheder på koncernniveau ikke modtage støtte, der overstiger grænsen, som ”de minimis”-forordningen fastsætter, dvs. 300.000 EUR over 3 år. Bemærk venligst at der kan være undtagelser og særlige regler for specifikke sektorer, typer af service, m.m. Se Erhvervsministeriets hjemmeside for yderligere information.

  • EU’s SMV-definition: SMV-kategorien omfatter virksomheder, som på koncernniveau i seneste år beskæftiger under 250 personer og har en årlig omsætning, der ikke overstiger 50 mio. EUR eller en årlig samlet balance, der ikke overstiger 43 mio. EUR. For tilknyttede virksomheder skal hele koncernen/selskabsstrukturen medregnes. Det betyder, at 100 procent af tilknyttede virksomheders data skal lægges til dataene for den pågældende virksomhed for at fastslå, om den overholder tærsklerne for antal beskæftigede og de finansielle tærskler i definitionen. Se EU-Kommissionens ”Brugervejledning til definitionen af SMV’er” for yderligere information.

HVORDAN KOMMER man I GANG?

Kontakt [email protected], hvis du vil vide mere om programmet.