Frihandelsaftale kan booste madeksport til Japan
Danske fødevarer i høj kvalitet er et hit i Japan. Ny frihandelsaftale øger det danske eksportpotentiale, men man skal hurtigt fra land for at opnå størst gevinst. Ambassaden kan hjælpe dig ind på det traditionsbundne japanske marked, hvor tålmodighed er afgørende.
Japan er det oplagte match for den danske fødevarebranche. Et enormt marked med stor købekraft samt høje krav til kvalitet og fødevaresikkerhed, hvilket giver danske fødevarer et stærkt udgangspunkt på markedet. Med den nyligt indgåede frihandelsaftale mellem EU og Japan, er timingen oplagt for danske eksportvirksomheder til at kigge mod Japan.
”Vi håber, at frihandelsaftalen kan blive en ny døråbner for samhandlen med japanerne. Aftalen giver danske eksportører en enestående mulighed, fordi der kommer nye rammer og vilkår for at satse hårdere på Japan. Ambassaden har nedsat en taskforce, der skal sikre et optimalt udbytte for de danske virksomheder, så de præcis ved, hvor mulighederne ligger og kan bruge frihandelsaftalen fuldt ud,” forklarer Freddy Svane, Danmarks ambassadør i Japan. Han opfordrer derfor danske eksportvirksomheder med japansk fokus til at række ud til ambassaden for at komme tæt på udviklingen.
Freddy Svane peger desuden på, at øget fokus på sundhed og frihandelsaftalen, som er EU’s største nogensinde, kan øge den danske fødevareeksport. De danske eksportører fører allerede an i verdens tredjestørste økonomi som det EU-land, der eksporterer relativt mest i forhold til indbyggertallet.
”Danmark har en fremtrædende placering hos japanske forbrugere, der er opbygget gennem et årelangt, tæt samarbejde mellem japanske og danske virksomheder. Japanerne har veludviklet fødevarekultur, hvor man sætter pris på kvalitet, minimalisme, og de har skabt en stærk restaurantkultur. Hvis man kan bringe noget ind, der passer i denne kontekst, har man mange muligheder på markedet,” siger Freddy Svane.
Den danske ambassadør forklarer dog, at Japan kan være et svært at etablere sig på, da det koster ressourcer at komme ind på et marked med mange traditioner, og hvor der kan være lang vej til en aftale. Omvendt er der langvarige kunderelationer og loyalitet, når man først er inde i varmen.
”Japan er måske lidt gammeldags, hvor man skal se hinanden lidt an inden store kontrakter landes. Når man så til gengæld er etableret, får man i mange tilfælde loyale kunder. Men det kræver en indsats. Japan er således ikke for alle og især helt små virksomheder kan have det svært, men til gengæld er her kæmpe muligheder for de tålmodige,” siger Freddy Svane.
Japan fokuserer i høj grad på at levere sunde og nærende fødevarer til den voksende gruppe af ældre, hvilket er et vigtigt element at fokusere på som eksportør. Her kan eksempelvis ingrediensområdet få en stor rolle, hvor Danmarks position er god
Sundhed i fokus
Japan importerer store dele af fødevarerne, og lige nu ser man voksende fokus på sundhed, ikke mindst blandt de ældste borgere i en af verdens ældste befolkninger. Dette kan komme danske eksportører til gavn.
”Japan fokuserer i høj grad på at levere sunde og nærende fødevarer til den voksende gruppe af ældre, hvilket er et vigtigt element at fokusere på som eksportør. Her kan eksempelvis ingrediensområdet få en stor rolle, hvor Danmarks position er god,” siger Lene Mølsted Jensen, statskonsulent på ambassaden i Tokyo.
Hun understreger vigtigheden af at finde stærke partnere i Japan, som ambassaden ofte hjælper danske selskaber med, fordi sprogbarrierer og adgang til de rette netværk gøres lettere gennem partnerskab.
Lene Mølsted Jensen peger som eksempel på markedet for økologiske fødevarer i Japan, der lige nu er ganske lille, men ventes at vokse markant med stigende interesse for bæredygtighed i landet. De økologiske varer ventes også at blive godt hjulpet på vej af den omfattende optakt til det næste OL, der afholdes i 2020 i Tokyo.
Vil du vide mere om din virksomheds muligheder på det japanske marked?
Så kontakt os og hør nærmere.
Vil du vide mere? Læs om de mange eksportmuligheder i Japan her
-
Marmelade Vitus viser vejen for Fynbo Foods i Japan
Landbrug og Fødevarer JapanRead moreDen danske producent af marmelade, Fynbo Foods, har haft en forrygende start på det japanske marked i de første fire år. For at finde moderne veje til et konservativt marked indgår virksomheden i et Vitus-forløb fra The Trade Council, der åbner nye døre på det spændende marked. -
VIDEO: Madspild Danmark og Japan er et godt match for bæredygtige fødevarer
Landbrug og Fødevarer JapanMadspild og bæredygtige løsninger på fødevareområdet er kommet højt på agendaen i Japan, og her kigger man mod Danmark for samarbejde og løsninger på udfordringerne. Hør Japans miljøminister Tadahiko Ito fortælle om, hvorfor Danmark og Japan er et godt match.Read more -
Kvalitet Japanerne elsker dansk mad - Udnyt potentialet
Landbrug og Fødevarer JapanDanmarks eksport til Japan af fødevarer i høj kvalitet boomer. Kulturen, historien og Danmarks grønne og bæredygtige profil styrker populariteten, siger kilder. Ambassaden i Tokyo kan bane den helt rette vej for din virksomhed til et marked i vækst.Read more